ROCZNY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Ogólne założenia Organizacja i plan pracy świetlicy szkolnej wynikają z systemu wychowawczego oraz profilaktyki szkoły. W trakcie zajęć, stosowane są różne metody i techniki by jak najbardziej dostosować rodzaj zajęć do zainteresowań i potrzeb uczniów
Cele i zadania świetlicy szkolnej Celem pracy świetlicy szkolnej będzie przede wszystkim zapewnienie uczniom opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz tworzenie prawidłowych warunków do pełnego i wszechstronnego rozwoju podopiecznych
Do zadań świetlicy należeć będą:
Zapewnianie bezpieczeństwa uczniom podczas pobytu na świetlicy
Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w szkole i w świetlicy
Integracja uczniów oraz tworzenie przyjaznej atmosfery do pełnego rozwoju osobowości.
Eliminacja zachowań niepożądanych i niebezpiecznych.
Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
Wzbudzanie i podtrzymywanie postaw patriotycznych oraz kształtowanie postawy szacunku do tradycji.
Wzmacnianie mocnych stron uczniów oraz pomoc w wyrównywaniu braków.
Rozwijanie zdolności, umiejętności i zainteresowań uczniów.
Ćwiczenie oraz wzmacnianie pamięci i zdolności umysłowych.
Kształcenie rozwijające samodzielną kreatywność oraz innowacyjność uczniów.
Zapewnianie uczniom aktywnego wypoczynku z wykorzystaniem rozmaitych metod i form zajęć.
Nauka współpracy i współdziałania w grupie jak również samodzielnego myślenia i zdrowej rywalizacji.
Kształtowanie umiejętnego korzystania ze środków masowego przekazu.
Proponowane formy pracy do realizacji założeń programowych:
Wspólne odrabianie zadań domowych, pomoc w nauce
Gry i zabawy integracyjne, słowne, edukacyjne.
Pogadanki, dyskusje i rozmowy tematyczne.
Mapy myśli, burze mózgów.
Zajęcia manualne, multimedialne, plastyczne, muzyczne, czytelnicze i relaksacyjne.
Zajęcia ruchowe (gry i zabawy ruchowe, zajęcia na świeżym powietrzu, zajęcia sportowe).
Konkursy, teleturnieje, zagadki i quizy.
Trening umysłu i pamięci.
Zajęcia wynikające z kalendarza szkolnego oraz planu zajęć świetlicy szkolnej.
ABC ZACHOWANIA SIĘ NA ŚWIETLICY
Słucham uważnie próśb i poleceń nauczyciela – staram się jak najlepiej je wykonać.
Nie wychodzę z sal świetlicowych bez zgody wychowawcy.
Nie oddalam się od grupy w czasie spacerów i jestem zawsze w zasięgu wzroku wychowawców podczas pobytu na
Nie przeszkadzam nauczycielom w prowadzonych zajęciach, koleżankom i kolegom w pracy i zabawie.
Przestrzegam zasad kulturalnego zachowania: jestem grzeczny, miły i uprzejmy wobec nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów – używam zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam.
Szanuję innych, nikomu nie dokuczam – nie używam przemocy, brzydkich słów, nikogo nie przezywam, nie obrażam, nie wyśmiewam.
W trakcie wspólnych rozmów, gdy mówi jedna osoba, uważnie słucham, nie przerywam i nie oceniam wypowiedzi koleżanek, kolegów i wychowawców.
Zwracam szczególną uwagę na dzieci najmłodsze, służę, im zawsze radą i pomocą.
Jeżeli zrobię komuś przykrość, staram się naprawić szkodę.
Szanuję pracę innych.
Staram się cicho pracować i bawić.
Bawię się i pracuję w sposób bezpieczny dla siebie i innych.
Dbam o estetyczny wygląd sal, nie niszczę sprzętu, zabawek i gier.
Po zajęciach i zabawie zawsze zostawiam po sobie porządek – książki, gry i zabawki kładę w wyznaczonym miejscu.
Podczas posiłków zachowuję się kulturalnie – po zjedzeniu śniadania opakowania i kubki wyrzucam dokosza.
KODEKS PRZECIW AGRESJI I PRZEMOCY.
Nie stosujemy przemocy słownej / nie krzywdzimy, nie obrażamy słowem/:
nie przezywamy
nie wyśmiewamy
nie grozimy
nie ośmieszamy
nie plotkujemy
nie szantażujemy
nie namawiamy się
Nie stosujemy przemocy fizycznej /siły wobec innych/:
nie bijemy
nie popychamy
nie podcinamy
nie wymuszamy pieniędzy
nie kopiemy
nie zamykamy w pomieszczeniach
nie plujemy
Nie sprawiamy przykrości innym:
nikogo nie wykluczamy
nie odsuwamy od grupy od wspólnej zabawy i pracy /nie izolujemy/
nie używamy wrogich gestów i min
Szanujemy wspólną, cudzą i swoją własność:
nie niszczymy
nie zabieramy
nie chowamy
Jesteśmy dla siebie życzliwi i koleżeńscy:
pracujemy i bawimy się razem
nie jesteśmy obojętni na krzywdę kolegów i koleżanek
reagujemy na agresywne zachowanie innych
bronimy pokrzywdzonych
pomagamy każdemu, kto tego potrzebuje
konflikty rozwiązujemy przez rozmowę a nie przez agresję i przemoc
informujemy dorosłych: wychowawców, nauczycieli, pedagoga, rodziców o każdej zaistniałej sytuacji przemocy i agresji jaką zauważyliśmy.