„Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo,
projektem, który nieustannie się urzeczywistnia,
przyszłością, która pozostaje zawsze otwarta.”
Jan Paweł II
PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Rozporządzenie MEN z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie zakresu i organizacji opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.
Ustawa Kamilkowa …………………
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
Statut szkoły.
SPIS TREŚCI:
I WSTĘP ……….. STR.4
II DIAGNOZA POTRZEB – ANALIZA CZYNNIKÓW RYZYKA ORAZ CZYNNIKÓW CHRONIĄCYCH ………. STR.5
III MISJA SZKOŁY……. STR. 6
IV MODEL ABSOLWENTA …….STR. 7
V CELE OGÓLNE I CELE SZCZEGÓŁOWE….. STR. 8
VI STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH …… STR. 14
VII HARMONOGRAM DZIAŁAŃ……. STR. 20
VIII ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO…… STR. 28
IX POSTANOWIENIA KOŃCOWE …… STR. 29
I WSTĘP
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. Wincentego Pola w Lesku opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest, jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
ewaluacji ubiegłorocznego programu wychowawczo – profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2023/2024.
wniosków i analiz (np. zespołów przedmiotowych, zespołu wychowawczego),
wniosków z obserwacji
innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły
analizy wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów we wrześniu 2024r.
Przy ewaluacji programu wzięto pod uwagę analizę:
Rozmów i obserwacji uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
Sprawozdanie dyrektora szkoły z przeprowadzanego nadzoru
Wyników sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
Informacji wychowawców klas i innych nauczycieli pracujących w szkole o bieżących problemach wychowawczych
Rozmów z rodzicami prowadzonych przez wychowawców i pedagogów szkolnych
Rozmów z pracownikami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, analizy opinii, orzeczeń PPP poszczególnych uczniów
Dokumentacji szkolnej, w tym dzienników lekcyjnych
Obserwacji zachowań uczniów podczas przerw
Analizy dokumentacji pedagogów szkolnych
Obserwację zmian zachodzących w postawach uczniów
Treści wychowawcze zawarte w programie są przewidziane do realizacji w ciągu nauki na wszystkich etapach kształcenia. Program wychowawczy przygotowany jest w formie spójnego dokumentu, którego elementy mogą być modyfikowane w kolejnych latach pracy szkoły, w zależności od zmieniających się potrzeb. Terminy realizacji poszczególnych zadań będą ustalane w zespołach wychowawczych zgodnie z dynamiką występujących problemów w danym zespole klasowym.
II DIAGNOZA POTRZEB – ANALIZA CZYNNIKÓW RYZYKA ORAZ CZYNNIKÓW CHRONIĄCYCH
Przeprowadzona analiza pozwala na wskazanie zachowań problemowych, czynników ryzyka oraz czynników chroniących. Przedstawia się ona następująco.
Czynniki ryzyka (słabe strony)
praca rodziców poza granicami, dzieci pod opieką dziadków lub innych członków rodziny,
zagrożenie zaniedbaniem środowiskowym w domu rodzinnym,
duża ilość uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym uczniów niepełnosprawnych,
rosnąca liczba uczniów wymagających udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej
problem nadużywania telefonów komórkowych w celu korzystania z mediów społecznościowych
dostęp do treści internetowych, które mogą przekazywać treści przemocowe (TIK-TOK, Snapchat)
występowanie przypadków przemocy słownej wśród uczniów
zagrożenie cyberprzemocą
zagrożenie dostępem do używek (e-papierosy, substancje psychoaktywne)
niestabilna sytuacja ogólnoświatowa (konflikt zbrojny w Ukrainie)
Czynniki chroniące (mocne strony)
możliwość uczestnictwa uczniów w zajęciach rozwijających uzdolnienia, programach profilaktycznych, projektach,
zaplecze sportowe ( hala sportowa, boisko „ ORLIK”),
współpraca z lokalnymi instytucjami wspierającymi pracę szkoły,
dobra współpraca z rodzicami,
dobre relacje uczniów z rodzicami i rówieśnikami,
działalność szkoły w środowisku lokalnym,
wykwalifikowana i stale podnosząca swoje umiejętności kadra pedagogiczna,
spójne działania profilaktyczne i wychowawcze nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologa szkolnego,
duże poczucie bezpieczeństwa w szkole deklarowane przez uczniów,
szkoła posiada jasne zasady postępowania, które są przestrzegane przez większość uczniów,
w szkole funkcjonują i są przestrzegane Standardy Ochrony Małoletnich
III MISJA SZKOŁY
„SZKOŁA TWÓRCZA I PRZYJAZNA”
W naszej działalności zależy nam, aby:
NASI UCZNIOWIE byli solidnie przygotowani do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym się świecie;
ICH RODZICE darzyli nas zaufaniem;
PRACOWNICY SZKOŁY mieli satysfakcję z wykonywanej pracy;
SZKOŁA cieszyła się uznaniem w środowisku;
Zapewniamy naszym uczniom wysoką jakość nauczania przy zastosowaniu nowatorskich metod pracy, atmosferę wzajemnego zaufania, klimat życzliwości, profesjonalizm, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, zajęcia wspierające uczenie.
Pracę wychowawczo – profilaktyczną opieramy na wartościach zaakceptowanych przez środowisko szkoły, oraz promocji zdrowego stylu życia. Są to przede wszystkim wartości chrześcijańskie i patriotyczne. Kultywujemy zasady związane z naszą polską tradycją, kulturą i tożsamością narodową. Program zawiera rytuały szkoły, które przypominają uczniom o miejscach pamięci narodowej oraz o tym, że należy je czcić i szanować. Naszym celem jest kształtowanie postawy patriotycznej u uczniów, uświadamianie im jak ważne jest to, iż Polska jest Niepodległa i w jaki sposób do tej niepodległości dążyliśmy. Głównym założeniem systemu wychowawczego jest wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny, duchowy, fizyczny i społeczny dziecka. Program zawiera również działania profilaktyczne. Profilaktyka to chronienie człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowanie na nie. Jej celem jest ochrona dziecka przed podejmowaniem zachowań ryzykownych niszczących jego zdrowie i rozwój. Chcemy aby szkoła była miejscem dającym uczniom szansę pozytywnego rozwoju i samorealizacji. Jednocześnie będziemy dostrzegać trudności i problemy uczniów oraz wspomagać w ich rozwiązywaniu. Działania wychowawcze i profilaktyczne będą realizowane we współpracy z rodzicami. Dążymy do tego, aby stale wypracowywać różne formy i metody współdziałania z rodzicami w zakresie rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży.
IV MODEL ABSOLWENTA
Absolwent naszej szkoły to obywatel Europy XXI wieku, który realizuje się w sferach fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, społecznej i aksjologicznej.
Sfera fizyczna
dba o bezpieczeństwo własne i innych
jest aktywny fizycznie
promuje zdrowy styl życia, nie ulega nałogom i uzależnieniom
przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi
dba o stan środowiska przyrodniczego, dostrzega problemy i zagrożenia ekologiczne
świadomie korzysta z technologii informacyjno – komputerowych (TIK)
Sfera emocjonalna
zna zasady ochrony zdrowia psychicznego
wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów
jest zdolny do dokonywania właściwych wyborów
jest życzliwie nastawiony do świata i ludzi
Sfera intelektualna
jest świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności przedmiotowych
posługuje się językami obcymi nowożytnymi
twórczo myśli
potrafi stale się uczyć i doskonalić
jest ciekawy świata
wykorzystuje najnowsze techniki multimedialne
Sfera społeczna
potrafi rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole
potrafi skutecznie porozumiewać się i nawiązywać relacje z rówieśnikami i dorosłymi
rozumie problemy i potrzeby osób niepełnosprawnych.
odznacza się wysoką kulturą osobistą
jest aktywnym odbiorcą sztuki i kultury,
jest obowiązkowy i samodzielny
w przemyślany sposób planuje i kieruje swoją karierą zawodową
Sfera aksjologiczna
w swoim postępowaniu dąży do prawdy
jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury
zna historię, kulturę oraz tradycje swojego regionu i narodu
prezentuje postawy patriotyczne.
jest człowiekiem tolerancyjnym
jest uczciwy i prawy
jest altruistą
V CELE OGÓLNE I CELE SZCZEGÓŁOWE
Cele ogólne programu:
Działalność wychowawcza w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy
i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych
psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników)
społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw pro społecznych w sytuacji kryzysowej (np. sytuacja kryzysowa uczniów z Ukrainy)
aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu).
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
kształtowanie u uczniów postawy akceptacji i ciekawości poznawczej wobec różnic kulturowych prezentowanych przez uczniów – cudzoziemców,
doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
rozwijanie i wzmacnianie umiejętności społecznych uczniów,
doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej działaniami wojennymi na terenie Ukrainy) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
poszerzanie wiedzy uczniów na temat metod zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorobom cywilizacyjnym,
prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego, i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. Podnoszenie jakości edukacji włączającej.
wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
poszerzanie wiedzy uczniów na temat konsekwencji nadużywania multimediów (uzależnienie cyfrowe),
doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnienia od multimediów.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków przedłużającej się epidemii,
udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych, jako skutków sytuacji traumatycznych i kryzysowych (np. działania wojenne na Ukrainie),
przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią oraz uzależnieniami od innych środków zmieniających świadomość,
zapoznanie uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły ze Standardami Ochrony Małoletnich,
udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku uzależnienia cyfrowego (np. możliwość udziału w Pilotażowym Programie skierowanym do dzieci i młodzieży uzależnionych od nowych technologii cyfrowych, rekomendowanym przez NFZ i Ministerstwo Zdrowia),
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły,
wspieranie uczniów i wychowanków, u których zaobserwowano uzależnienie od technologii cyfrowych, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły (np. przekierowywanie ich uwagi na rozwój indywidualnych zainteresowań oraz angażowanie uczniów do aktywności w różnych dziedzinach).
Działania te obejmują w szczególności:
realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji, objawów uzależnienia od technologii cyfrowych, objawów chorób cywilizacyjnych (np. nadwaga, brak aktywności fizycznej),
doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
profilaktyka różnych form przemocy zgodnie z obowiązującymi w szkole Standardami Ochrony Małoletnich.
Cele szczegółowe programu:
Stworzenie każdemu uczniowi możliwości uczenia się poprzez:
rozwijanie indywidualnych zainteresowań
dostosowanie wymagań programowych do indywidualnych możliwości ucznia
Dążenie do integracji i aktywności wszystkich uczniów poprzez:
zapewnienie każdemu uczniowi odpowiedniego dostępu do nauki i udziału w życiu kulturalnym szkoły i środowiska,
wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz zapewnienie każdemu uczniowi poczucia bezpieczeństwa,
wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w życiu rodziny, klasy i szkoły,
wykorzystywanie wszystkich zasobów i środków dostępnych szkole, jak i w otoczeniu.
Wyposażenie każdego ucznia w umiejętność wykorzystania dotychczas zdobytej wiedzy podczas edukacji szkolnej w życiu codziennym i osiągnięcia celów życiowych.
Kształtowanie postaw patriotycznych.
Rozwijanie świadomej troski o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz o stan środowiska przyrodniczego.
Kształtowanie umiejętności organizowania wolnego czasu poprzez rozwijanie własnych zainteresowań i samorealizację.
Współpraca nauczycieli i wychowawców, spotkania z przedstawicielami instytucji wspierających pracę szkoły oraz z rodzicami i prawnymi opiekunami uczniów.
W bieżącym roku szkolnym 2024/2025 najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
kształtowanie właściwych postaw społecznych oraz umiejętności funkcjonowania w grupie rówieśniczej, wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi,
wychowanie do wartości i kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych oraz ukierunkowanych na prawdę i dobro,
ograniczanie nadmiernego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych,
wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców,
wzmacnianie pozytywnego klimatu szkoły.
wspieranie uczniów w sytuacjach kryzysowych, zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia
Zadania szkoły wynikające podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa.
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez udział uczniów w zajęciach z doradztwa zawodowego.
Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
VI STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
Zadania i obowiązki podmiotów realizujących program
Dyrektor szkoły:
stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
monitoruje współpracę pedagoga specjalnego z nauczycielami, wychowawcami, innymi specjalistami oraz umacnia wspierającą rolę pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog specjalny, pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Rada pedagogiczna:
uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania
dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami czasu epidemii oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,
opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i uzależnieniami od technologii cyfrowych,
uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Nauczyciele:
współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, w tym uzależnień od technologii cyfrowych,
przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi negatywnymi skutkami,
udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
wspierają uczniów – cudzoziemców w pokonywaniu trudności związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą oraz różnicami kulturowymi, w tym uczniów z Ukrainy w szczególności z powodu sytuacji kryzysowej, w jakiej się znaleźli,
rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego,
rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów,w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych, a także nadużywaniem technologii cyfrowych,
na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem specjalnym, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
Zespół wychowawców:
opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, udzielania kar, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,
promuje doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb,
ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły.
Pedagog specjalny:
współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami i uczniami w:
rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,
prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami,
współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny),
przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.
Pedagog szkolny/psycholog:
diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
Rodzice:
współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
Samorząd uczniowski:
jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
VII HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
SferaWspoma-ganiadziecka w rozwoju
Obszar
Treści wychowawczo – profilaktyczne
Odpowiedzialni
Termin
Zadania
Działania
Efekty
Sfera fizyczna
Zdrowie: edukacja zdrowotna
Wspieranie rozwoju fizycznego i zdrowotnego uczniów. Ochrona środowiska naturalnego.
– realizacja tematyki godzin wychowawczych na temat higieny osobistej; – przygotowanie uczniów oraz przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową; – respektowanie norm bezpiecznego zachowania się w szkole i w drodze; – współpraca z Komendą Powiatową Policji; – udział w akcji i „Program dla szkół: Owoce i warzywa w szkole .Szklanka mleka” – udział w projekcie „Akademia Małych Zdobywców” – realizacja zajęć sportowych na basenie; – nabycie wiedzy na temat stresu i sposobów radzenia sobie z nim – kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia; – reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych; – realizacja programu „Trzymaj Formę” – uświadamianie uczniów na temat zagrożeń płynących z rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych oraz działań profilaktycznych zapobiegających ich rozprzestrzenianiu. – rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; – rola człowieka i jego wpływ na środowisko naturalne; – udział w obchodach „Dnia Ziemi”; – udział uczniów w szkolnych i pozaszkolnych konkursach przyrodniczych i przyrodniczo-ekologicznych; – udział w programie edukacji ekologicznej „Moje Bieszczady” (BdPN)
Uczeń: a) dba o własną sprawność fizyczną i prawidłową postawę ciała; b) racjonalnie planuje i wykorzystuje swój czas wolny; c) dba o higienę osobistą i swój wygląd; d) zachowuje się w sposób nie zagrażający zdrowiu i życiu; e) stosuje zasady prawidłowego odżywiania; f) stosuje zasady ruchu drogowego; g) umie radzić sobie ze stresem, rozwija swoją samoświadomość oraz samoocenę; h) jest świadomy tego, że aktywność fizyczna jest skutecznym sposobem dbania o zdrowie psychiczne; i) jest świadomy zagrożeń płynących z chorób zakaźnych oraz wirusów Uczeń: a) rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego w skali kraju i swojego miejsca zamieszkania; b)szanuje przyrodę i zna zasady obcowania ze zwierzętami; c) bierze aktywny udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska naturalnego
wychowawcy klaswychowawcy świetlicynauczyciele wychowania fizycznegopedagodzypielęgniarkazaproszeni goście wychowawcy klas,wychowawcy świetlicynauczyciele przyrody i biologii
Cały rok, na bieżąco Cały rok, na bieżąco
Sfera psychiczna
Bezpieczeństwo ochrona zdrowia psychicznego i profilaktyka zachowań ryzykownych/problemo-wych
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzenia-mi szkolnymi, trudnościami w kontaktach z rówieśnikami jak i przeżyciami wojennymi
– realizacja programów profilaktycznych („Edulyke”, „Sieciaki”, „Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Sztuka emocji”, „Młode Głowy – Godzina dla młodych głów”). – zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych: bezpieczne uczestnictwo w ruchu drogowym, właściwe zachowanie w relacjach z innymi oraz w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia; – redukowanie agresywnych zachowań poprzez naukę rozwiązywania problemów – uświadomienie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii Informacyjnych (cyberprzemoc, media społecznościowe) – wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania się podczas korzystania z sieci Internet – wskazywanie możliwości wykorzystania komputera i sieci Internet do celów edukacyjnych – przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom: alkohol, papierosy, narkotyki, dopalacze, napoje energetyczne, leki – przekazywanie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych – organizowanie spotkań, spektakli i warsztatów profilaktycznych, – przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu – wczesne wykrywanie form przemocy (przemoc rówieśnicza, w rodzinie) – uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających ze zbyt wczesnej inicjacji seksualnej; – zapoznanie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej; -kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji – udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
– objęcie pomocą uczniów z Ukrainy. -indywidualne rozmowy z pedagogiem, psychologiem. -współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
Uczeń: a) bezpiecznie porusza sie po drogach, b) właściwie zachowuje się w relacjach z innymi, c) wie jak reagować w przypadku zagrożeń; d) nie stosuje agresji e) umie rozwiązywać problemy i konflikty f) w sposób rozsądny korzysta z nowoczesnych technologii informacyjnych g) jest świadomy zagrożeń i rozwija poczucie osobistej odpowiedzialności h) zna zasady prawidłowego zachowania i) stosuje zasady netykiety podczas korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych j) nie sięga po środki psychoaktywne k) nabywa wiedzę niezbędną w wieku dorastania, jest świadomy zagrożeń, zna zasady zachowania l) potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony. – potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności. – ma zapewnione odpowiednie warunki adaptacji w nowym środowisku szkolnym (uczniowie klas I, nowi uczniowie, obcokrajowcy) – zna zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej – uczeń potrafi radzić sobie trudnymi emocjami – uczeń nawiązuje pozytywne relacje z rówieśnikami
Cały rok, na bieżąco Cały rok, na bieżąco Cały rok, na bieżąco
Sfera intelektual-na
Wiedza, umiejętności, kompetencje
Wspieranie rozwoju intelektualnego Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w zależności od zdiagnozowanych potrzeb;
– Ogólnopolski Projekt edulacyjny – Polska od A do Z”, – Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Działając poznajemy świat”, – Projekt „Otwórz się na wiedzę” – Ogólniopolski program „Kreatywne prace plastyczne” – Innowacja „Las – królestwo natury” – rozpoznawanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów. – zapewnienie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych, – zapewnienie uczniom udział w konkursach przedmiotowych i olimpiadach – wdrażanie do samodzielności i odpowiedzialności w nauce – wspieranie aktywności własnej uczniów; – rozwijanie kompetencji kluczowych podczas wszystkich -prowadzenie kół zainteresowań, udział uczniów w: olimpiadach; konkursach przedmiotowych; konkursach artystycznych; – eksponowanie sukcesów uczniów; – zachęcanie do samokształcenia poprzez czytanie literatury pięknej, popularnonaukowej, prasy, korzystanie ze źródeł internetowych – rozwijanie umiejętności korzystania ze środków audiowizualnych oraz technik informatycznych; – lekcje biblioteczne; – e-Twinning – międzynarodowy program partnerstwa szkół – język niemiecki – praca z uczniem zdolnym i uczniem z trudnościami w uczeniu się – dostosowanie metod, form pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka – opracowywanie IPET dla uczniów objętych kształceniem specjalnym – organizowanie dodatkowych zajęć w ramach PPP – współpraca z: instytucjami działającymi na rzecz rodziny
Uczeń: a) umie twórczo, samodzielnie rozwijać swoje zdolności i zainteresowania; b) stosuje w praktyce wiedzę teoretyczną; c) wypowiada się i samodzielnie zdobywa informacje; e) właściwie wykorzystuje wolny czas; – poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych. – wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie. Uczeń: a) rozwija swoje zainteresowania wykraczające poza zakres nauczanego na lekcjach materiału; b) racjonalnie dysponuje swoim wolnym czasem; c) kształtuje w sobie postawę odpowiedzialności za podejmowane zadania wynikające z zadań i potrzeb szkoły oraz jego własnych; d) posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi, sięga do literatury, prasy – dzięki zastosowanym formom pomocy uczeń radzi sobie z trudnościami i umie sprostać wymaganiom szkolnym.
– wychowawcy klas, – nauczyciele wszystkich przedmiotów – pedagodzy szkolni, – psycholog – logopeda -nauczyciele biblioteki K. Łukacz A. Rajchel wychowawcy, opiekunowie kół zainteresowań nauczyciele biblioteki, J. Pietruszka – pedagodzy szkolni, – pedagog specjalny – psycholog – logopeda – nauczyciele współorganizujący proces kształcenia
Cały rok, na bieżąco Cały rok, na bieżąco Cały rok, na bieżąco
Sfera społeczna
Relacje: Kształtowanie postaw społecznych
Kształtowanie wszechstronnej osobowości ucznia oraz postaw społecznych Współpraca z rodzicami. Orientacja zawodowa.
– realizacja programu edukacyjno – społecznego ”Każdy inny wszyscy równi” – Projekt „Otwórz się na wiedzę” – zapoznanie uczniów z zasadami dobrego zachowania i wychowania (kultura zachowania, kultura słowa i właściwy ubiór); – rozwiązywanie spraw spornych; – angażowanie uczniów do przygotowywania uroczystości szkolnych; – rozwijanie pasji uczniowskich; – kształtowanie zachowań asertywnych; – uczenie zachowań obowiązujących w społeczeństwie; – rozwijanie umiejętności skutecznego porozumiewania się, pracy zespołowej; – kształtowanie postaw opartych na tolerancji i wzajemnym szacunku dla ludzi , niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu oraz poziomu rozwoju; – poszanowanie praw i potrzeb innych w tym uczniów z Ukrainy , którzy doświadczyli traumy wojennej. -rozwijanie wśród uczniów empatii, wrażliwości emocjonalnej, umiejętności komunikacyjnych, postaw prospołecznych w stosunku do kolegów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (edukacja włączająca). – kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych oraz ich praw; – rozwijanie empatii oraz umiejętności rozwiązywania sporów i konfliktów; – wykorzystanie elementów negocjacji i mediacji; – wdrażanie idei wsparcia rówieśniczego; – rozwijanie dialogu, partnerstwa i współdziałania nauczycieli z rodzicami; – pedagogizacja rodziców; – włączanie rodziców w szkolny proces wychowawczy – udział rodziców w uroczystościach szkolnych; – zebrania z rodzicami; – zainteresowanie rodziców problemami szkoły i zmianami w niej zachodzącymi; – wzmacnianie poczucia odpowiedzialności rodziców za wychowanie i edukację swoich dzieci; – ustalanie wspólnej płaszczyzny dotyczącej wychowania dzieci;; – poznawanie środowiska rodzinnego uczniów; – wspólne ustalanie ram pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych; – angażowanie rodziców do wspólnych działań na rzecz szkoły; Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej oraz zawodu. – ocena predyspozycji zawodowych na podstawie odpowiednich testów; – współpraca z Poradnią PP, doradcą zawodowym oraz rodzicami; – udział w Giełdzie Zawodów oraz Dniach Otwartych szkół średnich; – wywiady i spotkania edukacyjne – gromadzenie dokumentów do szkół średnich; – zajęcia z doradztwa zawodowego;
Uczeń: a) zachowuje się wg poprawnych norm i zasad: – postępuje według zasad dobrego zachowania; szanuje siebie, młodszych, rówieśników i dorosłych; odnosi się z szacunkiem do nauczycieli i pracowników szkoły, wypełnia ich polecenia; – zna i stosuje zwroty grzecznościowe (proszę, dziękuję, przepraszam, itp.); nie używa wulgaryzmów; – umie ubrać się stosownie do okoliczności. b) właściwie planuje czas własny i innych; c) nie ulega złym wpływom; d) umie bronić własnego zadania; e) nie oszukuje; f) potrafi zmobilizować siebie i innych do działania; g) jest tolerancyjny wobec innych; h) umie rozwiązywać spory i konflikty. i) zna sposoby radzenia sobie z trudnościami; j) jest wrażliwy na potrzeby innych – w szkole eliminowanie są bariery w różnych obszarach: architektonicznym, technicznym, edukacyjno-społecznym, związanym z organizacją, procedurami i zatrudnieniem oraz kompetencjami kadry. Uczeń: a) dostrzega dobrą komunikację rodzic -nauczyciel; b) wspólnie z rodzicami bierze udział w uroczystościach szkolnych; c) wspólnie z rodzicami angażuje się w działalność na rzecz szkoły; Rodzice: uczestniczą w życiu szkoływspółorganizują proces wychowawczy dzieci a) zna typy i profile szkół średnich b) zdobył wiedzę na temat zawodów c) umie zredagować swoje CV oraz podanie d) ma orientację w zakresie sieci szkół zwłaszcza w najbliższym miejscu zamieszkania e) wzbogaca swoją wiedzę o zawodach, korzysta z porad, konsultacji oraz zajęć z doradztwa zawodowego f) współdziałanie z rodzicami w zakresie wyboru dalszej szkoły i zawodu;
Cały rok, na bieżąco Cały rok, na bieżąco Cały rok, na bieżąco Cały rok, na bieżąco
Sfera aksjolo-giczna
Kultura: Wartości, normy, wzory zachowań
Uczenie norm i zasad społecznych oraz wartości. Nauczanie zasad samorządności. Integracja społeczności szkolnej. Kształtowanie postaw patriotycznych
– edukacja do wartości, jakimi się kierujemy: szacunek, uczciwość, zrozumienie, poczucie własnej godności, tolerancja; – uwrażliwienie na kwestie moralne: mówienie prawdy, sprawiedliwe traktowanie; – rozwijanie świadomości na temat zasad humanitaryzmu; – kształtowanie umiejętności odróżniania dobra od zła; – poszanowanie tradycji i kultury własnego narodu, a także innych kultur i tradycji; – kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym; – innowacja autorska „Czytanie to podróż w nieznane -innowacja „E-mocje” -Zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły, Programem Wychowawczo – Profilaktycznym, – wybór przez uczniów przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego i samorządu klasowego; – tworzenie przez wychowawców pozytywnego klimatu w zespole klasowym; – organizowanie wycieczek, dyskotek, uroczystości szkolnych – propagowanie znajomości praw i obowiązków dziecka; – aktywna działalność Samorządu Uczniowskiego; – działalność Szkolnego Klubu Wolontariatu. – kultywowanie tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych poprzez: a) udział w uroczystościach szkolnych i państwowych; b) obecność pocztu sztandarowego podczas ważnych uroczystości państwowych organizowanych poza szkołą; c) zapoznanie z sylwetką patrona szkoły; d) przedstawianie uczniom sylwetek wielkich Polaków; e) nauka hymnu narodowego, przypomnienie symboli narodowych: godła, barw narodowych, oraz symboli Unii Europejskiej; f) ślubowanie klas I, g) obchodzenie rocznic : Święto Niepodległości, Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, Dzień Patrona Szkoły; – kształtowanie tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury innych krajów.
a) uczeń nabywa umiejętności społeczne w toku wzajemnych relacji interpersonalnych, b) zna normy i zasady społeczne oraz stosuje je w praktyce; c) jest odpowiedzialny, sprawiedliwy, prawdomówny, otwarty; d) szanuje tradycję i kulturę własnego narodu a także inne kultury i tradycje; Uczeń: a) pokonuje bariery nieśmiałości i lęku; b) uczeń czuje się współgospodarzem i organizatorem życia w klasie i szkole; c) zna swoje prawa i obowiązki i stosuje je w praktyce. d) jest wrażliwy na potrzeby niepełnosprawnych uczniów i darzy ich szacunkiem; e) jest uczciwy i koleżeński i pracowity; f) angażuje się do prac społecznych na rzecz szkoły oraz do pracy wolontariackiej; Uczeń: a) zna święta narodowe i związaną z nimi historię; b) zna postacie wielkich Polaków – patriotów; c) orientuje się w historii własnego kraju; d) umie wyjaśnić znaczenie symboli narodowych, wobec których potrafi okazać należyty szacunek; e) bierze udział w organizowanych uroczystościach patriotycznych; f) będzie umiał przekazać tradycje i obyczaje następnym pokoleniom zna słowa hymnu zna symbole swojego kraju i UE;
Dyrekcja szkoływychowawcy,nauczycielepracownicy niepedagogiczni szkoły; A. Krzywińska S. Korczyńska S. Korczyńska dyrekcja,opiekunowie SUwychowawcy,nauczyciele przedmiotów, pedagodzy szkolni dyrekcja szkoły,wychowawcynauczyciele historii, języka polskiego, WOSopiekunowie SU,
Cały rok, na bieżąco Cały rok, na bieżąco Cały rok, na bieżąco
VIII ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Przebieg pracy wychowawczo- profilaktycznej i jej efekty będą poddawane systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli będą służyły doskonaleniu pracy i wyciąganiu wniosków na przyszłość. Ewaluacji będzie dokonywała grupa nauczycieli, wyznaczona przez Dyrektora. Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
analizę dokumentacji,
przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
rozmowy z rodzicami,
wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
IX POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Treści programu są realizowane przez wszystkich nauczycieli, wychowawców, nauczycieli zajęć edukacyjnych i specjalistów szkoły.
Na podstawie programu wychowawca z udziałem uczniów planuje zadania wychowawcze dla danego oddziału na dany rok szkolny. Podstawą do planowania działań wychowawczych są przede wszystkim potrzeby wychowanków oraz diagnoza sytuacji wychowawczej danego oddziału. Plan wychowawczy klasy jest przedstawiany rodzicom do zaopiniowania wraz z zaproszeniem do włączenia się w realizację zadań.
Zadania wychowawcze zaplanowane do zrealizowania w danej w klasie realizują wszyscy nauczyciele uczący w danej klasie, uwzględniając specyfikę swoich zajęć edukacyjnych, różnorodność form aktywności uczniów, ich potrzeby i oczekiwania.
Program Wychowawczo – Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Wincentego Pola w Lesku przyjęto uchwałą Rady Rodziców z dnia …………….………. 2024 r.