zamknij wyszukiwarke

Szkoła Podstawowa im. Wincentego Pola w Lesku

  1. Home
  2. >
  3. Program profilaktyczno – wychowawczy

Program profilaktyczno – wychowawczy

          PROGRAM WYCHOWAWCZO –  PROFILAKTYCZNY    

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

im. WINCENTEGO POLA

W LESKU  

          Rok szkolny 2024/2025

„Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo,

projektem, który nieustannie się urzeczywistnia,

przyszłością, która pozostaje zawsze otwarta.”

Jan Paweł II

PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU

SPIS TREŚCI:

I WSTĘP ……….. STR.4

II DIAGNOZA POTRZEB – ANALIZA CZYNNIKÓW RYZYKA ORAZ CZYNNIKÓW CHRONIĄCYCH ………. STR.5

III MISJA SZKOŁY……. STR. 6

IV MODEL ABSOLWENTA …….STR. 7

V CELE OGÓLNE I CELE SZCZEGÓŁOWE….. STR. 8

VI STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH …… STR. 14

VII HARMONOGRAM DZIAŁAŃ……. STR. 20

VIII ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO…… STR. 28

IX POSTANOWIENIA KOŃCOWE …… STR. 29

 

  I WSTĘP

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej  im. Wincentego Pola w Lesku opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest, jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany  i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

Przy ewaluacji programu wzięto pod uwagę analizę:

Treści wychowawcze zawarte w programie są przewidziane do realizacji w ciągu nauki na wszystkich etapach kształcenia. Program wychowawczy przygotowany jest w formie spójnego dokumentu, którego elementy mogą być modyfikowane w kolejnych latach pracy szkoły, w zależności od zmieniających się potrzeb. Terminy realizacji poszczególnych zadań będą ustalane w zespołach wychowawczych zgodnie z dynamiką występujących problemów    w danym zespole klasowym.

  II DIAGNOZA POTRZEB – ANALIZA CZYNNIKÓW RYZYKA
ORAZ CZYNNIKÓW CHRONIĄCYCH

Przeprowadzona analiza pozwala na wskazanie zachowań problemowych, czynników  ryzyka oraz czynników chroniących. Przedstawia się ona następująco.

 

Czynniki ryzyka (słabe strony)

Czynniki chroniące (mocne strony)

  III MISJA SZKOŁY

„SZKOŁA TWÓRCZA I PRZYJAZNA”

W naszej działalności zależy nam, aby:

                                Zapewniamy naszym uczniom wysoką jakość nauczania przy zastosowaniu nowatorskich metod pracy, atmosferę wzajemnego zaufania, klimat  życzliwości, profesjonalizm, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, zajęcia wspierające uczenie.

                Pracę wychowawczo – profilaktyczną opieramy na wartościach zaakceptowanych przez środowisko szkoły, oraz promocji zdrowego stylu  życia. Są to przede wszystkim wartości chrześcijańskie i patriotyczne. Kultywujemy zasady związane z naszą polską tradycją, kulturą i tożsamością narodową. Program zawiera rytuały szkoły, które przypominają uczniom o miejscach pamięci narodowej oraz o tym, że należy je czcić i szanować. Naszym celem jest kształtowanie postawy patriotycznej u uczniów, uświadamianie im jak ważne jest to, iż Polska jest Niepodległa i w jaki sposób do tej niepodległości dążyliśmy. Głównym założeniem systemu wychowawczego jest wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny, duchowy, fizyczny i społeczny dziecka. Program zawiera również działania profilaktyczne. Profilaktyka to chronienie człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowanie na nie. Jej celem jest ochrona dziecka przed podejmowaniem zachowań ryzykownych niszczących jego zdrowie i rozwój. Chcemy aby szkoła była miejscem dającym uczniom szansę pozytywnego rozwoju i samorealizacji. Jednocześnie będziemy dostrzegać trudności i problemy uczniów oraz wspomagać w ich rozwiązywaniu. Działania wychowawcze i profilaktyczne będą realizowane we współpracy z rodzicami. Dążymy do tego, aby stale wypracowywać różne formy i metody współdziałania z rodzicami w zakresie rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży.

 

 

  IV MODEL ABSOLWENTA

 

 

Absolwent naszej szkoły to obywatel Europy XXI wieku, który realizuje się w sferach fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, społecznej i aksjologicznej.

                Sfera fizyczna

Sfera emocjonalna

Sfera intelektualna

Sfera społeczna

Sfera aksjologiczna

  V CELE OGÓLNE I CELE SZCZEGÓŁOWE

Cele ogólne programu:

Działalność wychowawcza w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy

i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  1. współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
  2. kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
  3. współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  4. wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
  5. kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
  6. kształtowanie u uczniów postawy akceptacji i ciekawości poznawczej wobec różnic kulturowych prezentowanych przez uczniów – cudzoziemców,
  7. doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  8. wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  9. kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
  10. przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
  11. wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  1. poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
  2. rozwijanie i wzmacnianie umiejętności społecznych uczniów,
  3. doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
  4. poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej  działaniami wojennymi na terenie Ukrainy) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
  5. kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
  6. kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
  7. poszerzanie wiedzy uczniów na temat metod zapobiegania rozprzestrzenianiu się  chorobom cywilizacyjnym,
  8. prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
  9. doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego, i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym. Podnoszenie jakości edukacji włączającej.
  10. wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
  1. poszerzanie wiedzy uczniów na temat konsekwencji nadużywania multimediów (uzależnienie cyfrowe),
  2. doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnienia od multimediów.

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

  1. dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków przedłużającej się epidemii,
  2. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  3. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych
    i psychiatrycznych, jako skutków sytuacji traumatycznych i kryzysowych (np. działania wojenne na Ukrainie),
  4. przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom
    i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  5. informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją
    w sytuacjach zagrożenia narkomanią oraz uzależnieniami od innych środków zmieniających świadomość,
  6. zapoznanie uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły ze Standardami Ochrony Małoletnich,
  7. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku uzależnienia cyfrowego (np. możliwość udziału w Pilotażowym Programie skierowanym do dzieci i młodzieży uzależnionych od nowych technologii cyfrowych, rekomendowanym przez NFZ i Ministerstwo Zdrowia),

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

  1. wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  2. wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
  3. wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
  4. wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły,
  5. wspieranie uczniów i wychowanków, u których zaobserwowano uzależnienie od technologii cyfrowych,
    a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły (np. przekierowywanie ich uwagi na rozwój indywidualnych zainteresowań oraz angażowanie uczniów do aktywności w różnych dziedzinach).

Działania te obejmują w szczególności:

  1. realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
  2. przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
  3. kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
  4. poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji, objawów uzależnienia od technologii cyfrowych, objawów chorób cywilizacyjnych (np. nadwaga, brak aktywności fizycznej),
  5. doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
  6. włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), o którym mowa
    w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  7. profilaktyka różnych form przemocy zgodnie z obowiązującymi w szkole Standardami Ochrony Małoletnich.

Cele szczegółowe programu:

  1. Stworzenie każdemu uczniowi możliwości uczenia się poprzez:
  2. rozwijanie indywidualnych zainteresowań
  3. dostosowanie wymagań programowych do indywidualnych możliwości ucznia
  4. Dążenie do integracji i aktywności wszystkich uczniów poprzez:
  5. zapewnienie każdemu uczniowi odpowiedniego dostępu do nauki i udziału w życiu kulturalnym szkoły i środowiska,
  6. wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz zapewnienie każdemu uczniowi poczucia bezpieczeństwa,
  7. wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w życiu rodziny, klasy i szkoły,
  8. wykorzystywanie wszystkich zasobów i środków dostępnych szkole, jak
    i w otoczeniu.

W bieżącym roku szkolnym 2024/2025 najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

Zadania szkoły wynikające podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa
w roku szkolnym 2024/2025:

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa.
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez udział uczniów w zajęciach z doradztwa zawodowego.
  7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
  VI STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH  

Zadania i obowiązki podmiotów realizujących program

  1. Dyrektor szkoły:
  2. stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
  3. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej
    i opiekuńczej szkoły,
  4. inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
  5. współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
  6. czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
  7. nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
  8. motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
  9. monitoruje współpracę pedagoga specjalnego z nauczycielami, wychowawcami, innymi specjalistami oraz umacnia wspierającą rolę pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
  10. stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
  11. inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego  skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
  12. dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
  13. czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych
    w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
  14. czuwa nad wykonywaniem zadań  przez specjalistów szkoły – pedagog specjalny, pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej
    i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich
    w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
  15. nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
  16. Rada pedagogiczna:
  17. uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
  18. dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania
  19. dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami czasu epidemii oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,
  20. opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
  21. opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i uzależnieniami od technologii cyfrowych,
  22. uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
  23. uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
  VII HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Sfera Wspoma-gania dziecka
w rozwoju
ObszarTreści wychowawczo – profilaktyczneOdpowiedzialniTermin 
ZadaniaDziałaniaEfekty 
  Sfera
fizyczna
  Zdrowie: edukacja zdrowotna  Wspieranie rozwoju fizycznego i zdrowotnego uczniów.                                                                                         Ochrona środowiska naturalnego.
– realizacja tematyki godzin wychowawczych na temat higieny osobistej; – przygotowanie uczniów oraz przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową; – respektowanie norm bezpiecznego zachowania się w szkole   i w drodze; – współpraca z Komendą Powiatową Policji; – udział w akcji i „Program dla szkół: Owoce i warzywa w szkole .Szklanka mleka” – udział w projekcie „Akademia Małych Zdobywców” – realizacja zajęć sportowych na basenie; – nabycie wiedzy na temat stresu i sposobów radzenia sobie z nim – kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowanie aktywnego
i zdrowego stylu życia; – reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych; – realizacja programu „Trzymaj Formę” – uświadamianie uczniów na temat zagrożeń płynących z rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych oraz działań profilaktycznych zapobiegających ich rozprzestrzenianiu. – rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku;   – rola człowieka i jego wpływ na środowisko naturalne;   – udział w obchodach „Dnia Ziemi”;   – udział uczniów w szkolnych i pozaszkolnych konkursach przyrodniczych i przyrodniczo-ekologicznych;   – udział w programie edukacji ekologicznej „Moje Bieszczady” (BdPN)

Uczeń: a) dba o własną sprawność fizyczną i prawidłową postawę ciała; b) racjonalnie planuje      
i wykorzystuje swój czas wolny; c) dba o higienę osobistą
i swój wygląd; d) zachowuje się w sposób nie zagrażający zdrowiu i życiu; e) stosuje zasady prawidłowego odżywiania; f) stosuje zasady ruchu drogowego; g) umie radzić sobie ze stresem, rozwija swoją samoświadomość oraz samoocenę; h) jest świadomy tego, że aktywność fizyczna jest skutecznym sposobem dbania o zdrowie psychiczne; i) jest świadomy zagrożeń płynących z chorób zakaźnych oraz wirusów                           Uczeń:   a) rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego w skali kraju i swojego miejsca zamieszkania;   b)szanuje przyrodę i zna zasady obcowania         ze zwierzętami;   c) bierze aktywny udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska naturalnego
  wychowawcy klaswychowawcy świetlicynauczyciele wychowania fizycznegopedagodzypielęgniarkazaproszeni goście                             wychowawcy klas,wychowawcy świetlicynauczyciele przyrody
i biologii      
    Cały rok, na bieżąco                                                                                                   Cały rok, na bieżąco 

Sfera psychiczna

Bezpieczeństwo   ochrona zdrowia psychicznego
i profilaktyka zachowań ryzykownych/problemo-wych
  Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych                                                                                                                                 Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzenia-mi szkolnymi, trudnościami                w kontaktach
z rówieśnikami jak i przeżyciami wojennymi  

 – realizacja programów profilaktycznych („Edulyke”, „Sieciaki”, „Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Sztuka emocji”, „Młode Głowy – Godzina dla młodych głów”).     – zapoznanie uczniów
z zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych: bezpieczne uczestnictwo w ruchu drogowym, właściwe zachowanie w relacjach z innymi oraz w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia; – redukowanie agresywnych zachowań poprzez naukę rozwiązywania problemów – uświadomienie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii Informacyjnych (cyberprzemoc, media społecznościowe) – wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania się podczas  korzystania z sieci Internet   – wskazywanie możliwości wykorzystania komputera i sieci Internet do celów edukacyjnych – przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom: alkohol, papierosy, narkotyki, dopalacze, napoje energetyczne, leki – przekazywanie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych – organizowanie spotkań, spektakli i warsztatów profilaktycznych, – przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu – wczesne wykrywanie form przemocy (przemoc rówieśnicza, w rodzinie)   – uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających ze zbyt wczesnej inicjacji seksualnej;  – zapoznanie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej; -kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji – udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej  

            – objęcie pomocą uczniów
z Ukrainy. -indywidualne rozmowy
z pedagogiem, psychologiem. -współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

Uczeń: a) bezpiecznie porusza sie po drogach,  b) właściwie zachowuje się w relacjach z innymi, c) wie jak reagować
w przypadku zagrożeń; d) nie stosuje agresji e) umie rozwiązywać problemy i konflikty f) w sposób rozsądny korzysta z nowoczesnych technologii informacyjnych g)  jest świadomy zagrożeń
i rozwija poczucie osobistej odpowiedzialności h) zna zasady prawidłowego zachowania i) stosuje zasady netykiety podczas korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych     j) nie sięga po środki psychoaktywne  k) nabywa wiedzę niezbędną
w wieku dorastania, jest świadomy zagrożeń, zna zasady zachowania   l) potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony.   – potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności.   – ma zapewnione odpowiednie warunki adaptacji w nowym środowisku szkolnym (uczniowie klas I, nowi uczniowie, obcokrajowcy)   – zna zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej                        – uczeń potrafi radzić sobie     trudnymi emocjami    – uczeń nawiązuje pozytywne relacje z rówieśnikami
  wychowawcy klaspedagog szkolnypsycholog szkolnynauczyciele świetlicynauczyciel biologii nauczyciele informatyki                             kurator sądowyfunkcjonariusz KPP ds. nieletnichpedagog szkolnypsycholog szkolnyzaproszeni gościewychowawcy klasnauczyciele wdżnauczyciel EDBratownik medyczny               wychowawcy klaspedagodzy szkolnipsycholog szkolny        Cały rok, na bieżąco                                                                           Cały rok, na bieżąco                                                           Cały rok,
na bieżąco
 

Sfera intelektual-na

Wiedza, umiejętności, kompetencje
  Wspieranie rozwoju intelektualnego                                                                                 Rozwijanie uzdolnień
i zainteresowań uczniów.                                                         Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w zależności od zdiagnozowanych potrzeb;      

– Ogólnopolski Projekt edulacyjny – Polska od A do Z”, – Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Działając poznajemy świat”,   – Projekt „Otwórz się na wiedzę” – Ogólniopolski program „Kreatywne prace plastyczne” – Innowacja „Las – królestwo natury” – rozpoznawanie
i rozwijanie możliwości, uzdolnień
i zainteresowań uczniów. – zapewnienie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych, – zapewnienie uczniom udział w konkursach przedmiotowych
i olimpiadach   – wdrażanie do samodzielności
i odpowiedzialności w nauce
– wspieranie aktywności własnej uczniów;   – rozwijanie kompetencji kluczowych podczas wszystkich       -prowadzenie kół zainteresowań, udział uczniów w:  olimpiadach;  konkursach przedmiotowych;  konkursach artystycznych;     – eksponowanie sukcesów uczniów;   – zachęcanie do samokształcenia poprzez czytanie literatury pięknej, popularnonaukowej, prasy,  korzystanie ze źródeł internetowych   – rozwijanie umiejętności korzystania ze środków audiowizualnych oraz technik informatycznych;   – lekcje biblioteczne;   – e-Twinning – międzynarodowy program partnerstwa szkół – język niemiecki         – praca z uczniem zdolnym
i uczniem z trudnościami
w uczeniu się   – dostosowanie metod, form pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka   – opracowywanie IPET dla uczniów objętych kształceniem specjalnym   – organizowanie dodatkowych zajęć w ramach PPP   – współpraca z: instytucjami działającymi na rzecz rodziny  

Uczeń:   a) umie twórczo, samodzielnie rozwijać swoje zdolności i zainteresowania;   b) stosuje w praktyce wiedzę teoretyczną;   c) wypowiada się 
i samodzielnie zdobywa informacje;   e) właściwie wykorzystuje wolny czas; – poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych. – wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc
w odpowiedniej formie.                       Uczeń: a) rozwija swoje zainteresowania wykraczające poza zakres nauczanego na lekcjach materiału; b) racjonalnie dysponuje swoim wolnym czasem; c) kształtuje w sobie postawę odpowiedzialności za podejmowane zadania wynikające z zadań  i potrzeb szkoły oraz jego własnych; d) posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi, sięga do literatury, prasy               – dzięki zastosowanym formom pomocy uczeń radzi sobie
z trudnościami i umie sprostać wymaganiom szkolnym.  

– wychowawcy klas,   – nauczyciele wszystkich  przedmiotów   – pedagodzy  szkolni, – psycholog – logopeda   -nauczyciele biblioteki K. Łukacz A. Rajchel                                                 wychowawcy,   opiekunowie kół zainteresowań   nauczyciele biblioteki,                             J. Pietruszka           – pedagodzy  szkolni, – pedagog specjalny – psycholog – logopeda – nauczyciele współorganizujący proces kształcenia        

Cały rok, na bieżąco                                                                              Cały rok, na bieżąco                                                     Cały rok,
na bieżąco  
 

Sfera społeczna

Relacje: Kształtowanie postaw społecznych
  Kształtowanie wszechstronnej    osobowości ucznia oraz postaw społecznych                                                                                                                                                             Współpraca
z rodzicami.                                                                                               Orientacja zawodowa.

– realizacja programu edukacyjno – społecznego ”Każdy inny wszyscy równi”   – Projekt „Otwórz się na wiedzę”     – zapoznanie uczniów    
 z zasadami dobrego zachowania i wychowania (kultura zachowania, kultura słowa i właściwy ubiór);   – rozwiązywanie spraw spornych;   – angażowanie uczniów do przygotowywania uroczystości szkolnych;   – rozwijanie pasji uczniowskich;   – kształtowanie zachowań asertywnych;   – uczenie zachowań obowiązujących w społeczeństwie;   – rozwijanie umiejętności skutecznego porozumiewania się, pracy zespołowej;   – kształtowanie postaw opartych na tolerancji i wzajemnym szacunku dla ludzi , niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu oraz poziomu rozwoju;   – poszanowanie praw i potrzeb innych w tym  uczniów z Ukrainy , którzy doświadczyli traumy wojennej.  -rozwijanie wśród uczniów empatii, wrażliwości emocjonalnej, umiejętności komunikacyjnych, postaw prospołecznych w stosunku do kolegów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (edukacja włączająca).         – kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych oraz ich praw;   – rozwijanie empatii  oraz umiejętności rozwiązywania sporów i konfliktów;   – wykorzystanie elementów negocjacji i mediacji;   – wdrażanie idei wsparcia rówieśniczego;               – rozwijanie dialogu, partnerstwa i współdziałania nauczycieli z rodzicami;   – pedagogizacja rodziców;   – włączanie rodziców
w szkolny proces wychowawczy   – udział rodziców 
w uroczystościach szkolnych;   – zebrania z rodzicami;   – zainteresowanie rodziców problemami szkoły
i zmianami w niej zachodzącymi;   – wzmacnianie poczucia odpowiedzialności rodziców za wychowanie   i edukację swoich dzieci;   – ustalanie wspólnej płaszczyzny dotyczącej wychowania dzieci;;   – poznawanie środowiska rodzinnego uczniów;   – wspólne ustalanie ram pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom  
o specjalnych potrzebach edukacyjnych;   – angażowanie rodziców do wspólnych działań na rzecz szkoły;               Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej oraz zawodu.     – ocena predyspozycji zawodowych na podstawie odpowiednich testów;   – współpraca z Poradnią PP, doradcą zawodowym oraz rodzicami;   – udział w Giełdzie Zawodów oraz Dniach Otwartych szkół średnich;   –  wywiady i spotkania edukacyjne   – gromadzenie dokumentów do szkół średnich;   – zajęcia z doradztwa zawodowego;  

Uczeń:   a) zachowuje się wg poprawnych norm i zasad:   – postępuje według zasad dobrego zachowania; szanuje siebie, młodszych, rówieśników   i dorosłych; odnosi się z szacunkiem do nauczycieli i pracowników szkoły, wypełnia ich polecenia;   – zna i stosuje zwroty grzecznościowe (proszę, dziękuję, przepraszam, itp.); nie używa wulgaryzmów;   – umie ubrać się stosownie do okoliczności.   b) właściwie planuje czas własny i innych;   c) nie ulega złym wpływom;   d) umie bronić własnego zadania;   e) nie oszukuje;   f) potrafi zmobilizować siebie
i innych do działania;   g) jest tolerancyjny wobec innych;   h) umie rozwiązywać spory
i konflikty.   i) zna sposoby radzenia sobie
z trudnościami;   j) jest wrażliwy na potrzeby innych           – w szkole eliminowanie są bariery w różnych obszarach: architektonicznym, technicznym, edukacyjno-społecznym, związanym z organizacją, procedurami i zatrudnieniem oraz kompetencjami kadry.           Uczeń:   a) dostrzega dobrą komunikację rodzic -nauczyciel;   b) wspólnie z rodzicami bierze udział w uroczystościach szkolnych;   c) wspólnie z rodzicami angażuje się w działalność na rzecz szkoły;                   Rodzice: uczestniczą w życiu szkoływspółorganizują proces wychowawczy dzieci                                                                                                 a) zna typy i profile szkół średnich   b) zdobył wiedzę na temat zawodów     c) umie zredagować swoje     CV oraz podanie     d) ma orientację w zakresie sieci szkół zwłaszcza w najbliższym miejscu zamieszkania   e) wzbogaca swoją wiedzę o zawodach, korzysta z porad, konsultacji oraz zajęć z doradztwa zawodowego   f) współdziałanie z rodzicami w zakresie wyboru dalszej szkoły i zawodu;
  wychowawcydyrekcja szkołynauczyciele poszczegól-nych przedmiotów, pedagodzy szkolnipedagog specjalnypsycholog szkolny                                                                                           Dyrekcja Szkoły   Lider dostępnościSpecjaliści szkolniWychowawcy klas   Lide r             Dyrekcja Szkoływychowawcy,nauczyciele przedmiotów,pedagodzy szkolni,pedagog specjalnypsycholog szkolnyRada Rodziców                                                               Wychowawcy klas, nauczyciele WOS, nauczyciel doradztwa zawodowegopedagodzy szkolnipsycholog szkolny  Cały rok,
na bieżąco                                                                                                                           Cały rok,
na bieżąco                                       Cały rok,
na bieżąco                                                                                             Cały rok,
na bieżąco          
 

Sfera aksjolo-giczna

Kultura: Wartości, normy, wzory zachowań
  Uczenie norm
i zasad społecznych oraz wartości.                                                               Nauczanie zasad samorządności. Integracja społeczności szkolnej.                                                       Kształtowanie postaw patriotycznych                                                    

– edukacja do wartości, jakimi się kierujemy: szacunek, uczciwość, zrozumienie, poczucie własnej godności, tolerancja;   – uwrażliwienie na kwestie moralne: mówienie prawdy, sprawiedliwe traktowanie;   – rozwijanie świadomości na temat zasad humanitaryzmu;   – kształtowanie umiejętności  odróżniania dobra od zła;   – poszanowanie tradycji i kultury własnego narodu,
a także innych kultur
i tradycji;   – kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt
z dziełami literackimi
i wytworami sztuki, zabytkami i tradycją
w środowisku rodzinnym;   – innowacja autorska „Czytanie to podróż w nieznane   -innowacja „E-mocje”     -Zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły, Programem Wychowawczo – Profilaktycznym,   – wybór przez uczniów przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego  i samorządu klasowego;   – tworzenie przez wychowawców pozytywnego klimatu w zespole klasowym;   – organizowanie wycieczek, dyskotek, uroczystości szkolnych   – propagowanie znajomości praw i obowiązków dziecka;   – aktywna działalność
 Samorządu Uczniowskiego;   – działalność  Szkolnego Klubu Wolontariatu.   – kultywowanie tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych poprzez:     a) udział w uroczystościach szkolnych i państwowych;   b) obecność pocztu sztandarowego podczas ważnych uroczystości państwowych organizowanych poza szkołą;   c) zapoznanie z sylwetką patrona szkoły;   d) przedstawianie uczniom sylwetek wielkich Polaków;   e) nauka hymnu narodowego, przypomnienie symboli narodowych: godła, barw narodowych, oraz symboli Unii Europejskiej;   f) ślubowanie klas I,   g) obchodzenie rocznic : Święto Niepodległości, Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, Dzień Patrona Szkoły; – kształtowanie tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury innych krajów.
  a) uczeń nabywa umiejętności społeczne
w toku wzajemnych relacji interpersonalnych,   b) zna normy i zasady społeczne oraz stosuje je
w praktyce;   c) jest odpowiedzialny, sprawiedliwy, prawdomówny, otwarty;   d) szanuje tradycję i kulturę własnego narodu a także inne kultury i tradycje;                                       Uczeń:   a) pokonuje bariery nieśmiałości i lęku;   b) uczeń czuje się współgospodarzem 
i organizatorem życia
w klasie i szkole;   c) zna swoje prawa
i obowiązki i stosuje je
w praktyce.   d) jest wrażliwy na potrzeby niepełnosprawnych uczniów i darzy ich szacunkiem;   e) jest uczciwy i koleżeński
i pracowity;   f) angażuje się do prac społecznych na rzecz szkoły oraz do pracy wolontariackiej;                 Uczeń:   a) zna święta narodowe  
i związaną z nimi historię;   b) zna postacie wielkich Polaków – patriotów;   c) orientuje się w historii własnego kraju;   d) umie wyjaśnić znaczenie symboli   narodowych, wobec których potrafi okazać   należyty szacunek;   e) bierze udział w organizowanych uroczystościach patriotycznych;   f) będzie umiał przekazać tradycje i obyczaje następnym pokoleniom   zna słowa hymnu   zna symbole swojego kraju i UE;        
  Dyrekcja szkoływychowawcy,nauczycielepracownicy niepedagogiczni szkoły;                           A. Krzywińska S. Korczyńska       S. Korczyńska   dyrekcja,opiekunowie SUwychowawcy,nauczyciele przedmiotów, pedagodzy szkolni                               dyrekcja szkoły,wychowawcynauczyciele historii, języka polskiego, WOSopiekunowie SU,              
Cały rok, na bieżąco                                                                   Cały rok, na bieżąco                                                             Cały rok, na bieżąco        
 
                    VIII ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO  

Przebieg pracy wychowawczo- profilaktycznej i jej efekty będą poddawane systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli będą służyły doskonaleniu pracy i wyciąganiu wniosków na przyszłość. Ewaluacji będzie dokonywała grupa nauczycieli, wyznaczona przez Dyrektora. Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym.

Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  1. obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  IX POSTANOWIENIA KOŃCOWE  
  1. Treści programu są realizowane przez wszystkich nauczycieli, wychowawców, nauczycieli zajęć edukacyjnych i specjalistów szkoły.
  2. Na podstawie programu wychowawca z udziałem uczniów planuje zadania wychowawcze dla danego oddziału na dany rok szkolny. Podstawą do planowania działań wychowawczych są przede wszystkim potrzeby wychowanków oraz diagnoza sytuacji wychowawczej danego oddziału. Plan wychowawczy klasy jest przedstawiany rodzicom do zaopiniowania wraz z zaproszeniem do włączenia się w realizację zadań.
  3. Zadania wychowawcze zaplanowane do zrealizowania w danej w klasie realizują wszyscy nauczyciele uczący w danej klasie, uwzględniając specyfikę swoich zajęć edukacyjnych, różnorodność form aktywności uczniów, ich potrzeby i oczekiwania.

Program Wychowawczo – Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Wincentego Pola  w Lesku przyjęto uchwałą Rady Rodziców z dnia …………….………. 2024 r.

Skip to content