PEDAGOG SZKOLNY / PEDAGOG SPECJALNY
mgr Sylwia Górecka
poniedziałek: 9.40 – 14.00
wtorek: 8.00 – 12.45
środa: 8.00 – 9.50; 11.30-14.00
czwartek: 8.00 – 12.45
piątek: 8.00 – 9.50; 11.30-13.30
PEDAGOG SZKOLNY
mgr Radosław Buksztel
ul. Mickiewicza
poniedziałek: 8.15 –13.15
środa: 8.15 – 13.15
PSYCHOLOG SZKOLNY / LOGOPEDA (ul. Smolki i ul. Mickiewicza)
mgr Edyta Burek
poniedziałek: 8.00 – 10.00 (Hala); 10.05-11.45 (ul. Smolki 2)
wtorek: 8.00 – 10.45 (ul. Smolki)
środa: Środa: 8:00- 8:55; 10:35- 11:45; 12:30 – 13:40 (ul. Smolki)
czwartek: 8:00-9:50; 11:30 – 12:00 (ul. Smolki)
piątek: 8:00- 10:00 ( Hala
Masz problemy z nauką.
Nie radzisz sobie w kontaktach rówieśniczych.
Jesteś ofiarą agresji słownej, fizycznej.
Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
Chciałbyś z kimś porozmawiać.
Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Szczególna opieka nad uczniami rozpoczynającymi naukę w naszej szkole.
Prowadzenie pogadanek mających na celu;
promowanie zdrowego stylu życia
dostarczanie wiedzy na temat negatywnego wpływu alkoholu, papierosów, narkotyków na organizm człowieka.
uzależnienia od telefonu komórkowego i komputera.
kształtowanie umiejętności powstrzymywania własnej złości, agresji i radzenie sobie z agresją innych
kształtowanie i uświadamianie pozytywnych postaw społecznych (poszanowanie godności innych, szacunek do drugiego człowieka, tolerancji)
wyposażanie uczniów w wiedzę dotyczącą umiejętności życiowych np. sposoby efektywnego uczenia się, asertywności, poznawania siebie i rozumienia innych , radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania i unikania konfliktów.
Realizacja programu profilaktycznego antytytoniowego „Znajdź właściwe rozwiązanie” w klasie VI a.
Konsultacje, porady dla rodziców.
Porady indywidualne dla uczniów.
Organizowanie pomocy koleżeńskiej.
Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami przyrody, pielęgniarka szkolną.
Stały kontakt i współpraca z PPP, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, MGOPS.
Udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Udział w spotkaniach organizowanych na terenie MGOPS przez asystentów rodzin objętych ich wsparciem.
Rozpoznawanie bieżących sytuacji trudnych i problemowych w szkole oraz interwencyjna pomoc w ich rozwiązywaniu.
Udział w godzinach wychowawczych.
Współpraca z wychowawcami w celu organizowania pomocy psych – ped. dla uczniów sprawiających problemy wychowawcze.
Konsultacje i porady dla rodziców rodziców.
Udostępnienie posiadanych ankiet, kwestionariuszy i innych materiałów edukacyjnych do wykorzystania na godzinach wychowawczych.
Współpraca z instytucjami wspierającymi proces dydaktyczno – wychowawczy szkoły.
Rozpoznawanie sytuacji rodzinnej uczniów poprzez:
kontakt z rodzicami
wychowawcami
kierownikiem świetlicy szkolnej
wywiady środowiskowe
Współpraca z MGOPS, Stowarzyszeniem Pomocy Dzieciom Bieszczadzkim, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, specjalistycznym Ośrodkiem Wsparcia „SOS”, PCPR.
Udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Dbanie o dofinansowanie bezpłatnego dożywiania uczniom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
Organizowanie pomocy i opieki uczniom z rodzin wielodzietnych, niewydolnych wychowawczo, patologicznych.
Współpraca z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły celem organizacji czasu wolnego uczniom.
Zorganizowanie akcji „Szlachetna paczka” dla rodzin mających trudną sytuacje materialną.
Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych
Przykładowe działania pedagogiczne to:
Zadania wynikające z zadań zespołu:
ustalenie zakresu, w jakim uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia.
Wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami jako zadanie wynikające z definicji pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Zadania wynikające z zadań zespołu:
Przykładowe działania:
wystąpienie z propozycją do uprawnionych osób (nauczyciel, rodzice) o udzielenie uczniowi pomocy w formie indywidualnego programu lub toku nauczania
Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno – pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb
Zadania wynikające z zadań zespołu:
określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w tych dokumentach.
Uwaga! W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ich wymiar powinny być uwzględnione w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym
Zadania wynikające z zadań zespołu:
Przykładowe działania:
organizowanie klas terapeutycznych, zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, zajęć specjalistyczno – korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym zgodnie z kwalifikacjami pedagoga zatrudnionego w szkole do prowadzenia określonego typu terapii lub rodzaju zajęć. Uwaga! Mogą to być także zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne.
Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu (o ile w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy)
Zadanie wynikające z zadań zespołu:
Uwaga! W przypadku braku doradcy zawodowego możesz wyznaczyć innego niż pedagog nauczyciela, który będzie odpowiedzialny za realizację tego zadania.
Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej
Działania w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej tj. – rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb ucznia wynikających z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi
Udział pedagoga w ewaluacji pracy szkoły i własnej pracy na podstawie rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego
Zadania wynikające z zadań zespołu: dokonywanie oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć, dotyczącej:
Przykładowe działania:
Opracowanie przez nauczycieli i specjalistów indywidualnych programów edukacyjnych określających zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych
Zadania wynikające z zadań zespołu:
Uwaga! Dyrektor szkoły ustala dla ucznia na podstawie zaleceń zespołu, formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, z uwzględnieniem godzin będących w dyspozycji dyrektora na podstawie art. 42 ust. 2, pkt 2 KN.
Zadania wynikające z zadań zespołu:
opracowanie planu działań wspierających ucznia. Uwaga! Rozszerzono zadania o konieczność określenia zalecanych form, sposobu i czasu udzielania pomocy uczniom na podstawie informacji zawartych w karcie indywidualnych potrzeb ucznia, u którego nauczyciele lub specjaliści stwierdzili potrzebę pomocy w wyniku rozpoznania możliwości psychofizycznych, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym szczególnych uzdolnień.
Współpraca z rodzicami, nauczycielami, innymi pracownikami szkoły; poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; podmiotami działającymi na rzecz dziecka i rodziny
Współpraca z rodzicami, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; podmiotami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, poprzez np.:
dokumentowanie realizacji zadań w:
Wszystkie te dokumenty mogą być prowadzone w formie elektronicznej
W tym zakresie pedagog ma te same zadania co do tej pory oraz te wynikające z zadań zespołu: