zamknij wyszukiwarke

Szkoła Podstawowa im. Wincentego Pola w Lesku

  1. Home
  2. >
  3. Pedagog

Pedagog

Godziny pracy pedagoga oraz psychologa szkolnego 2024/2025

PEDAGOG SZKOLNY / PEDAGOG SPECJALNY

mgr Sylwia Górecka

poniedziałek: 9.40 – 14.00

wtorek: 8.00 – 12.45

środa: 8.00 – 9.50; 11.30-14.00

czwartek: 8.00 – 12.45

piątek: 8.00 – 9.50; 11.30-13.30

 

PEDAGOG SZKOLNY 

mgr Radosław Buksztel

ul. Mickiewicza

poniedziałek: 8.15 –13.15

środa: 8.15 – 13.15

 

PSYCHOLOG SZKOLNY / LOGOPEDA (ul. Smolki i ul. Mickiewicza)

mgr Edyta Burek

poniedziałek: 8.00 – 10.00 (Hala); 10.05-11.45 (ul. Smolki 2)

wtorek: 8.00 – 10.45 (ul. Smolki)

środa: Środa: 8:00- 8:55; 10:35- 11:45; 12:30 – 13:40 (ul. Smolki)

czwartek: 8:00-9:50;  11:30 – 12:00 (ul. Smolki)

piątek: 8:00- 10:00 ( Hala

Zadania pedagoga szkolnego

Zwróć się do pedagoga szkolnego lub psychologa, gdy:

  1. Masz problemy z nauką.

  2. Nie radzisz sobie w kontaktach rówieśniczych.

  3. Jesteś ofiarą agresji słownej, fizycznej.

  4. Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.

  5. Chciałbyś z kimś porozmawiać.

  6. Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.

  7. Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.

 Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.

pedagog1

Plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2023/2024

Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych

  1. Diagnozowanie warunków życia i nauki uczniów poprzez:
    • rozmowy z wychowawcami, uczniami, rodzicami
    • wywiady środowiskowe
    • kontakt z instytucjami wspierającymi prawidłowy rozwój  ucznia i jego rodziny
    • obserwacje i testy psychologiczne  w klasach I – III (rozpoznawanie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się).
    • konsultacje i porady dla rodziców
  2. Porada w sprawie kierowania uczniów do PPP.
  3. Ścisła współpraca z nauczycielami, wychowawcami, higienistką szkolną, rodzicami.
  4. Czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego- kontrola frekwencji.
  5. Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych poprzez ankiety, wywiady.
  6. Porady indywidualne z uczniem.
  7. Ścisły kontakt z dyrektorem szkoły.

Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno- pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb

  1. Dbanie o realizację zaleceń wydanych przez PPP w stosunku do uczniów mających wydane opinie lub orzeczenia – współpracaz wychowawcami, nauczycielami, dyrektorem szkoły.
  2. Opieka nad uczniami wymagającymi wsparcia pedagoga.
  3. Uwzględnienie w planie pracy szkoły pomocy dla uczniów poprzez udział w zajęciach;
    • dydaktyczno – wyrównawczych
    • logopedycznych
    • rewalidacyjnych
    • korekcyjno – kompensacyjnych
    • kółkach zainteresowań.
  4. Współpraca z PPP.
  5. Konsultacje z rodzicami i porady dla uczniami.
  6. Uaktualnianie wykazu uczniów zakwalifikowanych do poszczególnych form pomocy.

Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli

  1. Prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych.
  2. Organizowanie i prowadzenie zespoły wychowawczego.
  3. Udzielanie indywidualnych porad nauczycielom, rodzicom., uczniom.
  4. Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu przez nich trudności wychowawczych oraz w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych ich dzieci.
  5. Aktywizowanie rodziców do pracy z dzieckiem w domu.
  6. Udzielanie pomocy, wsparcia nauczycielom w ich pracy z uczniem sprawiającym problemy dyd. – wychowawcze.
  7. Współpraca z nauczycielami w zakresie określania rodzaju trudności występującego u ucznia.
  8. Udział w godzinach wychowawczych.
  9. Prowadzenie pedagogizacji, konsultacji dla rodziców.
  10. Organizacja godzin wychowawczych prowadzonych przez pracowników PPP w Lesku.
  11. Zorganizowanie badań przesiewowych pod kątem ryzyka dysleksji uczniów klas I.
  12. Praca w zespołach opracowujących IPET

Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli

  1. Szczególna opieka nad uczniami rozpoczynającymi naukę w naszej szkole.

  2. Prowadzenie pogadanek mających na celu;

    • promowanie zdrowego stylu życia

    • dostarczanie wiedzy na temat negatywnego wpływu alkoholu, papierosów, narkotyków na organizm człowieka.

    • uzależnienia od telefonu komórkowego i komputera.

    • kształtowanie umiejętności powstrzymywania własnej złości, agresji i radzenie sobie z agresją innych

    • kształtowanie i uświadamianie pozytywnych postaw społecznych (poszanowanie godności innych, szacunek do drugiego człowieka, tolerancji)

    • wyposażanie uczniów w wiedzę dotyczącą umiejętności życiowych np. sposoby efektywnego uczenia się, asertywności, poznawania siebie i rozumienia innych , radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania i unikania konfliktów.

  3. Realizacja programu profilaktycznego antytytoniowego „Znajdź właściwe rozwiązanie” w klasie VI a.

  4. Konsultacje, porady dla rodziców.

  5. Porady indywidualne dla uczniów.

  6. Organizowanie pomocy koleżeńskiej.

  7. Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami przyrody, pielęgniarka szkolną.

  8. Stały kontakt i współpraca z PPP, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, MGOPS.

  9. Udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

  10. Udział w spotkaniach organizowanych na terenie MGOPS przez asystentów rodzin objętych ich wsparciem.

     

Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego programu profilaktyki

  1. Rozpoznawanie bieżących sytuacji trudnych i problemowych w szkole oraz interwencyjna pomoc w ich rozwiązywaniu.

  2. Udział w godzinach wychowawczych.

  3. Współpraca z wychowawcami w celu organizowania pomocy psych – ped. dla uczniów sprawiających problemy wychowawcze.

  4. Konsultacje i porady dla rodziców rodziców.

  5. Udostępnienie posiadanych ankiet, kwestionariuszy i innych materiałów edukacyjnych do wykorzystania na godzinach wychowawczych.

  6. Współpraca z instytucjami wspierającymi proces dydaktyczno – wychowawczy szkoły.

Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej

  1. Rozpoznawanie sytuacji rodzinnej uczniów poprzez:

    • kontakt z rodzicami

    • wychowawcami

    • kierownikiem świetlicy szkolnej

    • wywiady środowiskowe

  2. Współpraca z MGOPS, Stowarzyszeniem Pomocy Dzieciom Bieszczadzkim, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, specjalistycznym Ośrodkiem Wsparcia „SOS”, PCPR.

  3. Udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

  4. Dbanie o dofinansowanie bezpłatnego dożywiania uczniom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

  5. Organizowanie pomocy i opieki uczniom z rodzin wielodzietnych, niewydolnych wychowawczo, patologicznych.

  6. Współpraca z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły celem organizacji czasu wolnego uczniom.

  7. Zorganizowanie akcji „Szlachetna paczka” dla rodzin mających trudną sytuacje materialną.

     

Organizacja pracy własnej

  1. Stała współpraca z dyr. szkoły, nauczycielami, higienistką szkolną i innymi pracownikami szkoły w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno – wychowawczych  i opiekuńczych.
  2. Stała współpraca z instytucjami zainteresowanymi problemami opieki i wychowania.
  3. Prowadzenie odpowiedniej do charakteru pracy dokumentacji.
  1. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
  2. Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno- pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
  3. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno–pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
  4. Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli.
  5. Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego programu profilaktyki.
  6. Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
  7. Organizacja pracy własnej.

Nowe zadania pedagoga w szkole

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

  1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
  2. podejmowanie działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia, w tym: w klasach I – III szkoły podstawowej – obserwacje i testy pedagogiczne mające na celu rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się.

Przykładowe działania pedagogiczne to:

  • diagnoza pedagogiczna na podstawie standaryzowanych testów, sprawdzianów umiejętności;
  • ocena trudności wychowawczych, rozpoznanie sytuacji rodzinnej ucznia itp. w ramach wielospecjalistycznej ocen
  • funkcjonowania ucznia dokonywanej przez zespół.

Zadania wynikające z zadań zespołu:

ustalenie zakresu, w jakim uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia.

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

Wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami jako zadanie wynikające z definicji pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

  1. wspieranie mocnych stron uczniów.

Zadania wynikające z zadań zespołu:

  • ustalenie zakresu, w jakim uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia.

Przykładowe działania:

  • rozwijanie predyspozycji i uzdolnień np. na zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań, zajęciach twórczego myślenia;

wystąpienie z propozycją do uprawnionych osób (nauczyciel, rodzice) o udzielenie uczniowi pomocy w formie indywidualnego programu lub toku nauczania

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno – pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

Zadania wynikające z zadań zespołu:

określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w tych dokumentach.

Uwaga! W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ich wymiar powinny być uwzględnione w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

  1. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
  2. podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

  1. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
  2. prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.

Zadania wynikające z zadań zespołu:

  • planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi,
  • podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych (dotąd uwzględniane w definicji pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  • określenie w planie działań wspierających ucznia działań wspierających ich rodziców.

Przykładowe działania:

  • udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach dla nauczycieli i rodziców w formie porad konsultacji, warsztatów i szkoleń,

organizowanie klas terapeutycznych, zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, zajęć specjalistyczno – korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym zgodnie z kwalifikacjami pedagoga zatrudnionego w szkole do prowadzenia określonego typu terapii lub rodzaju zajęć. Uwaga! Mogą to być także zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne.

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

  1. podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, rodziców i nauczycieli,
  2. wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki.

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

  1. uwzględnione tych zadań w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym lub planie wsparcia ucznia o ile wymagają indywidualnego dostosowania do rozpoznanych potrzeb ucznia,
  2. przygotowanie uczniów do samodzielności w dorosłym życiu (nowe zadanie szkoły).

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu (o ile w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy)

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

Zadanie wynikające z zadań zespołu:

  • zaplanowanie zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej.

Uwaga! W przypadku braku doradcy zawodowego możesz wyznaczyć innego niż pedagog nauczyciela, który będzie odpowiedzialny za realizację tego zadania.

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

Działania w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej tj. – rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb ucznia wynikających z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

Udział pedagoga w ewaluacji pracy szkoły i własnej pracy na podstawie rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

Zadania wynikające z zadań zespołu: dokonywanie oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć, dotyczącej:

  • danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej – po zakończeniu jej udzielania (może być dokonana wcześniej),
  • pomocy udzielanej uczniowi w danym roku szkolnym.

Przykładowe działania:

  • przeprowadzanie sprawdzianów umiejętności, testów – diagnoza początkowa i końcowa,
  • analizowanie wyników nauczania,
  • wykorzystanie opinii nauczycieli, wychowawcy, specjalistów o zachowaniu ucznia

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

Opracowanie przez nauczycieli i specjalistów indywidualnych programów edukacyjnych określających zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

Zadania wynikające z zadań zespołu:

  • dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

Uwaga! Dyrektor szkoły ustala dla ucznia na podstawie zaleceń zespołu, formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, z uwzględnieniem godzin będących w dyspozycji dyrektora na podstawie art. 42 ust. 2, pkt 2 KN. 

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

  1. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów,
  2. określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno – pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

Zadania wynikające z zadań zespołu:

opracowanie planu działań wspierających ucznia. Uwaga! Rozszerzono zadania o konieczność określenia zalecanych form, sposobu i czasu udzielania pomocy uczniom na podstawie informacji zawartych w karcie indywidualnych potrzeb ucznia, u którego nauczyciele lub specjaliści stwierdzili potrzebę pomocy w wyniku rozpoznania możliwości psychofizycznych, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym szczególnych uzdolnień.

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

Współpraca z rodzicami, nauczycielami, innymi pracownikami szkoły; poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; podmiotami działającymi na rzecz dziecka i rodziny

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

Współpraca z rodzicami, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; podmiotami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, poprzez np.:

  • współdziałanie ze specjalistami z poradni w zakresie przekazywania informacji o uczniu (za zgodą rodziców),
  • współorganizowanie form oddziaływań postdiagnostycznych – ustalenie w jakim zakresie pomoc jest udzielana na terenie szkoły, a w jakim w poradni,
  • współpraca z przedstawicielem poradni w ramach zespołu;
  • organizowanie szkoleń przez placówki doskonalenia w zakresie niezbędnym do udzielenia uczniowi adekwatnych form wsparcia,
  • korzystanie z porad, konsultacji

Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy

dokumentowanie realizacji zadań w:

  • dzienniku,
  • dzienniku zajęć specjalistycznych (korekcyjno – kompensacyjnych, socjoterapeutycznych i innych, w zależności od rodzaju prowadzonych zajęć i możliwych kwalifikacji pedagoga),
  • dokumentacji badań i czynności uzupełniających prowadzonych przez pedagoga,
  • dzienniku zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN.

Wszystkie te dokumenty mogą być prowadzone w formie elektronicznej

Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy

W tym zakresie pedagog ma te same zadania co do tej pory oraz te wynikające z zadań zespołu:

  1. dokumentacja potwierdzająca ocenę efektywności udzielonych przez pedagoga form pomocy dla poszczególnych uczniów – po zakończeniu jej udzielania,
  2. prowadzenie karty indywidualnych potrzeb ucznia – zakłada i prowadzi zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. Kartę dołącza się do dokumentacji badań i czynności uzupełniających, gromadzonych w indywidualnej teczce dziecka;
  3. w przypadku powierzenia pedagogowi funkcji koordynatora pracy zespołu – prowadzenie dokumentacji jego działalności.
Skip to content